פסח- לעלות למדרגה ה15
שמואל בן חמוטו ניסן, תשפג06/04/2023כעת, אחרי כל הניסים, נשאר לנו רק לעלות למעלה ה15- בנין בית המקדש
תגיות:גאולהפסחבית המקדשחג הפסח הינו חג הגאולה, עבור בני ישראל במצרים וגם עבור הדורות העתידיים.
שלבי הגלות, השעבוד והגאולה יחזרו על עצמם בזמן הגאולה האחרונה, שעכשיו אנו זוכים לחיות בו.
כמו שכתוב בתלמוד: " רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר: בְּנִיסָן נִבְרָא הָעוֹלָם, בְּנִיסָן נוֹלְדוּ אָבוֹת, בְּנִיסָן מֵתוּ אָבוֹת, בְּפֶסַח נוֹלַד יִצְחָק, בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה נִפְקְדָה שָׂרָה רָחֵל וְחַנָּה, בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה יָצָא יוֹסֵף מִבֵּית הָאֲסוּרִין, בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה בָּטְלָה עֲבוֹדָה מֵאֲבוֹתֵינוּ בְּמִצְרַיִם, בְּנִיסָן נִגְאֲלוּ בְּנִיסָן עֲתִידִין לִיגָּאֵל." (ראש השנה, דף יא ע/א).
חז"ל קבעו 15 סימנים לליל הסדר: קדש ורחץ, כרפס......הלל, נרצה.
רבי יעקב אביחצירא כתב בפירושו על ההגדה, ש-15 הסימנים באים כנגד 15 המעלות שאנחנו אומרים באמצע ההגדה.
כמו שכתוב: " כַּמָה מַעֲלוֹת טוֹבוֹת לַמָּקוֹם עָלֵינוּ: אִלּוּ הוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרַיִם. וְלֹא עָשָׂה בָהֶם שְׁפָטִים דַּיֵּנוּ:...." (הגדה של פסח).
כאשר כל מעלה מורכבת ממספר רב של טובות לעם ישראל, המכילים רמזים וסודות עצומים.
כמו שכתוב: "...שהגם שכל מעלה ומעלה אחת מהנה דיקא בה כלולה כמה וכמה מאלפי רבבות טובות וכו' וככה סדר סימן המצוות וכו'....שהרי הן המה חמש עשרה מעלות שמספר ומסדר והולך לא פחות ולא יותר..." (בגדי השרד, פירוש שכל טוב דף צ).
15 המעלות עולות בחשיבותן, עד המעלה האחרונה הכי גדולה המסמלת את השלמות: בנין בית המקדש בארץ ישראל.
כמו שכתוב: " ולפי האמת די לנו בזה, אכן הקב"ה רצה להשלים לנו בשלמות גמור כמרכבה העליונה, להכי הכניסנו לארץ ישראל. והשלמות גם כן לא תהיה עד שיהיה בית המקדש בארץ ישראל, ובזה נשלם תיקון ישראל בשלמות."(בגדי השרד, דף פט).
רבי יעקב משווה בצורה נפלאה כל מעלה ומעלה מול הסימן הקשור אליה.
נעמוד על המעלה האחרונה של בנין בית המקדש מול 'נרצה'.
בית המקדש הינו המקום שניתן למחול על העוונות, דרך הקרבת קרבנות, הגורמים לריח ניחוח לפני ה'.
החוטא שהתרחק מהשכינה ואינו רצוי בפני ה', לאחר הקרבת הקרבן הוא הופך לאדם רצוי, כמו שכתוב בתורה: וְסָמַךְ יָדוֹ עַל רֹאשׁ הָעֹלָה וְנִרְצָה לוֹ לְכַפֵּר עָלָיו (ויקרא א,ד).
מכאן רבי יעקב מצא רמז בין בנין המקדש ובין 'נרצה'.
נמשיך להתעמק ב-15 המעלות, כאשר המהר"ל משווה אותן ל 15 המעלות שהיו בבית המקדש, בשער ניקנור.
15 המעלות היו מפרידות בין עזרת הנשים לבין עזרת ישראל.
כמו שכתוב במשנה:" וַחֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה מַעֲלוֹת עוֹלוֹת מִתּוֹכָהּ לְעֶזְרַת יִשְׂרָאֵל, כְּנֶגֶד חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה מַעֲלוֹת שֶׁבַּתְּהִלִּים, שֶׁעֲלֵיהֶן הַלְוִיִּם אוֹמְרִים בַּשִּׁיר." (מידות ב,ה).
המהר"ל מסביר לנו את המשמעות של המספר 15.
המספר 15 מסמל את השלמות ושיא הקדושה.
לכן ישנן 15 מעלות בין שתי העזרות, 15 'שיר המעלות' בספר תהילים, 15 ימים עד שהירח מגיע לשלמותו וגם 15 טובות שהקב"ה עשה לנו בגאולת מצרים.
15 הינו אחד השמות של הקב"ה: י"ה. עם השם 'י"ה' הוא ברא את העולם הזה והעולם הבא.
היות וזה מספר המסמל את השלמות, זהו דבר טבעי שהמעלה ה 15 היא בנין בית המקדש.
כמו שכתוב: "והוא נגד שם י"ה שעולה חמשה עשר במספר. וזה כי בשם י"ה ברא בו שני עולמים, העולם הזה והעולם הבא, שנאמר (ישעיה כו, ד) "כי ביה ה' צור עולמים" (מנחות כט:). ומאחר שבשם הקדוש הזה ברא שני עולמים, תוכל לדעת כי שעור המעלות מגיעים עד חמשה עשר, ולא יותר, כי בכח השם הזה ברא הכל, לפיכך עלוי העולם עד חמשה עשר. ....... לכך גם כן היו ט"ו מעלות שהעלה הקב"ה אותם, עד המעלה החמשה עשר, היא מעלה קדושה נבדלת, שהמעלה החמשה עשר היא קדושה, ולכך המעלה הט"ו היא "ובנה לנו בית המקדש", שהרי המקדש קדוש בודאי, והעלה אותם עד שהגיעו ישראל למדריגה הקדושה. " (מהר"ל, גבורות ה' פרק נט).
המהר"ל מחדש דבר נפלא, כאשר הוא מחלק ל 3 קבוצות של 5 את המעלות. חמשת הראשונות כנגד יציאה ממצרים ומהשפלות שבני ישראל שרו בה.
החמישייה השנייה מציגה את ההתעלות של בני ישראל מעל העולם הזה, בזכות הנסים הרבים שהקב"ה עשה להם.
הקבוצה האחרונה באה כנגד תכלית הבריאה, והיא החיבור והדבקות בה'.
לכן, בית המקדש הוא השלב האחרון מתוך 15 המעלות, כי הוא מהווה החיבור הכי חזק עם הקב"ה.
כמו שכתוב: " והתחלת חמש האחרונות הוא השבת, שאין ספק שהשבת במה שהוא אות ברית בין השם יתברך ובין ישראל, הוא התחלת החבור והדבוק בו יתברך. ובית המקדש באחרונה, שהיה שכינתו בתוכם (שמות כה, ח), וזו היא החבור לגמרי." (גבורות ה', פרק נט).
15 המדרגות של בית המקדש קשורות גם ל 15 פרקי תהילים המתחילים במילים: 'שיר המעלות'.
כמו שכתוב בתלמוד: "וְהַלְוִיִּם בְּכִנּוֹרוֹת וּבִנְבָלִים וּבִמְצִלְתַּיִם וּבַחֲצוֹצְרוֹת וּבִכְלֵי שִׁיר בְּלֹא מִסְפָּר, עַל חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה מַעֲלוֹת הַיּוֹרְדוֹת מֵעֶזְרַת יִשְׂרָאֵל לְעֶזְרַת נָשִׁים, כְּנֶגֶד חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה (מַעֲלוֹת) שֶׁבַּתְּהִלִּים, שֶׁעֲלֵיהֶן לְוִיִּם עוֹמְדִין בִּכְלֵי שִׁיר וְאוֹמְרִים שִׁירָה." (סוכה דף נא ע/ב).
בנוסף לכך, הרד"ק מפרש שכל 15 'שיר המעלות' מציינים את קושי הגלות וציפייה לישועה.
כמו שכתוב: "וי"ל עוד כי פי' מעלות הגלות שעתידים ישראל לעלות לארץ ישראל ואלו השירים נאמרים על לשון בני הגלות כולם וזכר בהם צרות הגלות וזכר בהם תוחלת הישועה והבטחתה שתהיה:" (רד"ק, תהילים קכ, א).
נראה לומר, שכל 15 המעלות שאנחנו אומרים בהגדה של פסח, מציינות את שלבי הגלות והגאולה.
בנוסף לכך, כמו שראינו בתחילת המאמר שהגאולה העתידית אמורה להתרחש בחודש ניסן, נראה לומר ש-15 המעלות רומזות לגאולה העתידית.
הדור שלנו זכה לראות ניסים גדולים: הקמת מדינת ישראל, קיבוץ גלויות, ניצחון על אויבינו, שחרור הר הבית ושטחי הארץ נרחבים ועוד...
לפי סדר המעלות, אנחנו נמצאים במדרגה ה 14- 'והכניסנו לארץ ישראל'.
נותר לנו להתקדם במסירות נפש וללא פחד לעבר השלב האחרון, המעלה ה 15: 'ובנה לנו את בית הבחירה לכפר על כל עונותינו'.
עלינו לבטוח בה' ולפעול לקידום בנין בית המקדש השלישי בב"א.
שלבי הגלות, השעבוד והגאולה יחזרו על עצמם בזמן הגאולה האחרונה, שעכשיו אנו זוכים לחיות בו.
כמו שכתוב בתלמוד: " רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר: בְּנִיסָן נִבְרָא הָעוֹלָם, בְּנִיסָן נוֹלְדוּ אָבוֹת, בְּנִיסָן מֵתוּ אָבוֹת, בְּפֶסַח נוֹלַד יִצְחָק, בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה נִפְקְדָה שָׂרָה רָחֵל וְחַנָּה, בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה יָצָא יוֹסֵף מִבֵּית הָאֲסוּרִין, בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה בָּטְלָה עֲבוֹדָה מֵאֲבוֹתֵינוּ בְּמִצְרַיִם, בְּנִיסָן נִגְאֲלוּ בְּנִיסָן עֲתִידִין לִיגָּאֵל." (ראש השנה, דף יא ע/א).
חז"ל קבעו 15 סימנים לליל הסדר: קדש ורחץ, כרפס......הלל, נרצה.
רבי יעקב אביחצירא כתב בפירושו על ההגדה, ש-15 הסימנים באים כנגד 15 המעלות שאנחנו אומרים באמצע ההגדה.
כמו שכתוב: " כַּמָה מַעֲלוֹת טוֹבוֹת לַמָּקוֹם עָלֵינוּ: אִלּוּ הוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרַיִם. וְלֹא עָשָׂה בָהֶם שְׁפָטִים דַּיֵּנוּ:...." (הגדה של פסח).
כאשר כל מעלה מורכבת ממספר רב של טובות לעם ישראל, המכילים רמזים וסודות עצומים.
כמו שכתוב: "...שהגם שכל מעלה ומעלה אחת מהנה דיקא בה כלולה כמה וכמה מאלפי רבבות טובות וכו' וככה סדר סימן המצוות וכו'....שהרי הן המה חמש עשרה מעלות שמספר ומסדר והולך לא פחות ולא יותר..." (בגדי השרד, פירוש שכל טוב דף צ).
15 המעלות עולות בחשיבותן, עד המעלה האחרונה הכי גדולה המסמלת את השלמות: בנין בית המקדש בארץ ישראל.
כמו שכתוב: " ולפי האמת די לנו בזה, אכן הקב"ה רצה להשלים לנו בשלמות גמור כמרכבה העליונה, להכי הכניסנו לארץ ישראל. והשלמות גם כן לא תהיה עד שיהיה בית המקדש בארץ ישראל, ובזה נשלם תיקון ישראל בשלמות."(בגדי השרד, דף פט).
רבי יעקב משווה בצורה נפלאה כל מעלה ומעלה מול הסימן הקשור אליה.
נעמוד על המעלה האחרונה של בנין בית המקדש מול 'נרצה'.
בית המקדש הינו המקום שניתן למחול על העוונות, דרך הקרבת קרבנות, הגורמים לריח ניחוח לפני ה'.
החוטא שהתרחק מהשכינה ואינו רצוי בפני ה', לאחר הקרבת הקרבן הוא הופך לאדם רצוי, כמו שכתוב בתורה: וְסָמַךְ יָדוֹ עַל רֹאשׁ הָעֹלָה וְנִרְצָה לוֹ לְכַפֵּר עָלָיו (ויקרא א,ד).
מכאן רבי יעקב מצא רמז בין בנין המקדש ובין 'נרצה'.
נמשיך להתעמק ב-15 המעלות, כאשר המהר"ל משווה אותן ל 15 המעלות שהיו בבית המקדש, בשער ניקנור.
15 המעלות היו מפרידות בין עזרת הנשים לבין עזרת ישראל.
כמו שכתוב במשנה:" וַחֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה מַעֲלוֹת עוֹלוֹת מִתּוֹכָהּ לְעֶזְרַת יִשְׂרָאֵל, כְּנֶגֶד חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה מַעֲלוֹת שֶׁבַּתְּהִלִּים, שֶׁעֲלֵיהֶן הַלְוִיִּם אוֹמְרִים בַּשִּׁיר." (מידות ב,ה).
המהר"ל מסביר לנו את המשמעות של המספר 15.
המספר 15 מסמל את השלמות ושיא הקדושה.
לכן ישנן 15 מעלות בין שתי העזרות, 15 'שיר המעלות' בספר תהילים, 15 ימים עד שהירח מגיע לשלמותו וגם 15 טובות שהקב"ה עשה לנו בגאולת מצרים.
15 הינו אחד השמות של הקב"ה: י"ה. עם השם 'י"ה' הוא ברא את העולם הזה והעולם הבא.
היות וזה מספר המסמל את השלמות, זהו דבר טבעי שהמעלה ה 15 היא בנין בית המקדש.
כמו שכתוב: "והוא נגד שם י"ה שעולה חמשה עשר במספר. וזה כי בשם י"ה ברא בו שני עולמים, העולם הזה והעולם הבא, שנאמר (ישעיה כו, ד) "כי ביה ה' צור עולמים" (מנחות כט:). ומאחר שבשם הקדוש הזה ברא שני עולמים, תוכל לדעת כי שעור המעלות מגיעים עד חמשה עשר, ולא יותר, כי בכח השם הזה ברא הכל, לפיכך עלוי העולם עד חמשה עשר. ....... לכך גם כן היו ט"ו מעלות שהעלה הקב"ה אותם, עד המעלה החמשה עשר, היא מעלה קדושה נבדלת, שהמעלה החמשה עשר היא קדושה, ולכך המעלה הט"ו היא "ובנה לנו בית המקדש", שהרי המקדש קדוש בודאי, והעלה אותם עד שהגיעו ישראל למדריגה הקדושה. " (מהר"ל, גבורות ה' פרק נט).
המהר"ל מחדש דבר נפלא, כאשר הוא מחלק ל 3 קבוצות של 5 את המעלות. חמשת הראשונות כנגד יציאה ממצרים ומהשפלות שבני ישראל שרו בה.
החמישייה השנייה מציגה את ההתעלות של בני ישראל מעל העולם הזה, בזכות הנסים הרבים שהקב"ה עשה להם.
הקבוצה האחרונה באה כנגד תכלית הבריאה, והיא החיבור והדבקות בה'.
לכן, בית המקדש הוא השלב האחרון מתוך 15 המעלות, כי הוא מהווה החיבור הכי חזק עם הקב"ה.
כמו שכתוב: " והתחלת חמש האחרונות הוא השבת, שאין ספק שהשבת במה שהוא אות ברית בין השם יתברך ובין ישראל, הוא התחלת החבור והדבוק בו יתברך. ובית המקדש באחרונה, שהיה שכינתו בתוכם (שמות כה, ח), וזו היא החבור לגמרי." (גבורות ה', פרק נט).
15 המדרגות של בית המקדש קשורות גם ל 15 פרקי תהילים המתחילים במילים: 'שיר המעלות'.
כמו שכתוב בתלמוד: "וְהַלְוִיִּם בְּכִנּוֹרוֹת וּבִנְבָלִים וּבִמְצִלְתַּיִם וּבַחֲצוֹצְרוֹת וּבִכְלֵי שִׁיר בְּלֹא מִסְפָּר, עַל חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה מַעֲלוֹת הַיּוֹרְדוֹת מֵעֶזְרַת יִשְׂרָאֵל לְעֶזְרַת נָשִׁים, כְּנֶגֶד חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה (מַעֲלוֹת) שֶׁבַּתְּהִלִּים, שֶׁעֲלֵיהֶן לְוִיִּם עוֹמְדִין בִּכְלֵי שִׁיר וְאוֹמְרִים שִׁירָה." (סוכה דף נא ע/ב).
בנוסף לכך, הרד"ק מפרש שכל 15 'שיר המעלות' מציינים את קושי הגלות וציפייה לישועה.
כמו שכתוב: "וי"ל עוד כי פי' מעלות הגלות שעתידים ישראל לעלות לארץ ישראל ואלו השירים נאמרים על לשון בני הגלות כולם וזכר בהם צרות הגלות וזכר בהם תוחלת הישועה והבטחתה שתהיה:" (רד"ק, תהילים קכ, א).
נראה לומר, שכל 15 המעלות שאנחנו אומרים בהגדה של פסח, מציינות את שלבי הגלות והגאולה.
בנוסף לכך, כמו שראינו בתחילת המאמר שהגאולה העתידית אמורה להתרחש בחודש ניסן, נראה לומר ש-15 המעלות רומזות לגאולה העתידית.
הדור שלנו זכה לראות ניסים גדולים: הקמת מדינת ישראל, קיבוץ גלויות, ניצחון על אויבינו, שחרור הר הבית ושטחי הארץ נרחבים ועוד...
לפי סדר המעלות, אנחנו נמצאים במדרגה ה 14- 'והכניסנו לארץ ישראל'.
נותר לנו להתקדם במסירות נפש וללא פחד לעבר השלב האחרון, המעלה ה 15: 'ובנה לנו את בית הבחירה לכפר על כל עונותינו'.
עלינו לבטוח בה' ולפעול לקידום בנין בית המקדש השלישי בב"א.
הוסף תגובה
עוד משמואל בן חמו
עוד בנושא חיים מודרנים